MOSTI tadbir harta intelek

12

MOSTI tadbir harta intelek

aziman noor

Saya rasa "IP" penting dalam agenda OSDC.my. Kebanyakan masyarakat kita termasuk saya sendiri kurang ambil tahu pasal IP, jadi dengan itu kita takut untuk "expose" sesuatu hasil ciptaan/rekabentuk atau aplikasi hebat, sementelah untuk dikongsi ramai-ramai. Satu lagi, budaya 'programmer' susah untuk diterap diMalaysia kerana masing2 fokus pada membuat program atau coding untuk syarikat tempat kerja masing2.

Tujuan saya 'highlight' kat sini pasal IP, sebab dulu proses IP ni memakan masa, kalo tak silap saya boleh cecah 3 tahun, dan bayarannya RM2,000. Kalo tak silap saya la.

Jadi, kalo MOSTI ambil alih lepas ni, boleh lagi cepat ker?

pst : aku pun masih kurang jelas pasal IP nih.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0623&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_21.htm

MOSTI tadbir harta intelek

PUTRAJAYA 22 Jun - Kerajaan bersetuju melantik Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) untuk mentadbir dan menguruskan harta intelek milik kerajaan hingga ke peringkat pengkomersialan, kata Menterinya, Datuk Maximus Johnity Ongkili.

Menurutnya, ia bagi memastikan usaha memupuk dan membantu pengkomersialan harta intelek yang dihasilkan daripada projek penyelidikan dan pembangunan (R&D) dibiayai kerajaan dapat dicapai dengan berkesan.

''Ia diterima pakai mulai 1 Jun lalu dan bagi memastikan ia dilaksanakan dengan berkesan, MOSTI telah menghasilkan satu panduan iaitu Panduan Pengkomersialan Harta Intelek sebagai rujukan.

''Kita juga berharap sasaran kadar pengkomersialan R&D sebanyak 10 peratus sebelum berakhirnya Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dapat dicapai," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas melancarkan Dasar Pengkomersialan Harta Intelek Bagi R&D Yang Dibiayai Oleh Kerajaan Malaysia di sini hari ini.

Maximus memberitahu, kejayaan pelaksanaan dasar itu bukan faktor mutlak yang menyumbang kepada pengkomersialan harta intelek projek R&D.

Ini kerana, kata beliau, ia perlu dilengkapi atau ditambah dengan program sokongan lain seperti pemadanan perniagaan.

''MOSTI amat peka terhadap masalah pemadanan perniagaan yang dihadapi para penyelidik dan sebab itulah kita memperbanyakkan program itu di antara penyelidik atau pereka dengan pihak industri.

''Tahun ini MOSTI telah mengadakan tiga sesi program berkenaan dan akan mengadakan empat lagi pada Ogos dan November ini," katanya.

--
Contender Asia Season II @Malaysia
http://muaythaitigers.blogspot.com/

Osysnet Sdn Bhd
http://www.osysnet.com.my

Join Open Source Developers Club Malaysia http://www.osdc.my/

Facebook Fan page

http://www.facebook.com/group.php?gid=98685301577

http://www.facebook.com/pages/Open-Source-Developers-Club-Malaysia/80...

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]
For more options, visit this group at
http://groups.google.com/group/osdcmy-list?hl=en

Re: MOSTI tadbir harta intelek

IzharFirdaus

2009/6/23 aziman noor <[hidden email]>:
> [...]
> untuk diterap diMalaysia kerana masing2 fokus pada membuat program atau
> coding untuk syarikat tempat kerja masing2.

Intellectual Property

3 types :
  1 -> Trademark - OK
  2 -> Copyright - OK
  3 -> Patent - DON'T ANYBODY EVER THINK ABOUT IT! (unless for
defensive purpose)

--
Mohd Izhar Firdaus Bin Ismail
Amano Hikaru  天野晃 「あまの ひかる」

http://www.facebook.com/pages/Open-Source-Developers-Club-Malaysia/80292283545

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]
For more options, visit this group at
http://groups.google.com/group/osdcmy-list?hl=en

Re: MOSTI tadbir harta intelek

Ang Chin Han-3

2009/6/23 Izhar Firdaus <[hidden email]>:

> [...]
>  1 -> Trademark - OK
>  2 -> Copyright - OK
>  3 -> Patent - DON'T ANYBODY EVER THINK ABOUT IT! (unless for

Patents are good. Software patents, on the other hand, are way too
often abused. That's bad.

In Malay, see:
  * http://ms.wikipedia.org/wiki/Harta_intelek (IP)
  * http://ms.wikipedia.org/wiki/Hak_cipta (Copyright)
  * http://ms.wikipedia.org/wiki/Paten (Patents)

Also don't forget industrial design rights (part of Copyright?), and
trade secrets.

One important bit to realize is that you're almost automatically
protected by Copyright on your code you publish. Trademarks need to be
applied for, that'll take time. Again, you're already protected via
Copyright law (part of Intellectual Property) without having to wait 3
years nor pay money.

As for Patents and Industrial Designs as applied to Malaysia, I'm not
informed enough to comment. Anyone?

Perhaps it's also a good idea, via osdc.my or otherwise, to make more
informed IP articles available in Malay? Perhaps a groklaw.net
commentary/summary in Malay (articles by pj is CC by-nc-nd no
derivative, so we can't offer a translation).

An introduction to Creative Commons would be a good thing as well.

[...]

Nasrul Amri Samsudin

> [...]

 1 -> Trademark - OK
 2 -> Copyright - OK
 3 -> Patent - DON'T ANYBODY EVER THINK ABOUT IT! (unless for
Why we can't ever think about it? If we have things to patent, by all means we can do it la bro.. It's a free world. But the money is not free and people don't ask your money to patent their products..that's why they create PATENT. so that people can PATENT ideas/technology/etc.

2009/6/23 Nasrul Amri Samsudin <[hidden email]>:

> [...]
> people don't ask your money to patent their products..that's why they create
> PATENT. so that people can PATENT ideas/technology/etc.

"free" have different slant when it comes to the Open Source world.
("Free speech != Free teh tarik"). Izhar's comments are directed
specifically (be more specific, Izhar!) towards Software Patents,
which Open Source developers, and tech entrepreneurs find being
barriers (aka "restriction", aka "no freedom") to software
development. The Open Source Development Community in general spends
immeasurable effort just working around Software Patents (see .gif/lzw
vs .png/deflate[1]), just so you can have wonderful software like what
you may be using today.

For example, say you built a Super Easy Mega Make Money Fast software,
but it turned out that because someone else software patented the
obvious One-Click Make Money button, the core and idea of your project
is made illegal and you've to shut your project and company down.

The full debate is beyond what I can elaborate, but much of it can be
gleaned off here:
http://en.wikipedia.org/wiki/Software_patents_and_free_software

Patents rock. Software patents suck. (which, IIRC, is a topic of a
talk in MSC OSCONF recently?)

[1] Rest in Peace, Phil Katz. You made the world a better place.

[...]

Slaya Chronicles - Geeko Acolyte
I am not even sure that the Government themselves understand the whole idea of IP. What I am afraid of is that they mixed up Copyright with patents (specifically Software Patents, as put up by Kage/Izhar).

Sad to say even with the whole MSC exercise, the gomen has shown little clue as to what to do with it.

Eric

[...]

azmi salim
huhu guys / gals, hati2 skit ckp psl gomen ni, ada org MSC Malaysia dan MDeC dlm ni, lagipun diorang ler yg sponsor kita punya event aritu, tempat meeting kat Plaza Sentral pun disponsor oleh MSC Malaysia...betul kan abang2 and cik kak MDeC? hehheheh :)

2009/6/25 Eric Yeoh <[hidden email]>
[...]

*** Together Protecting The Future Environment **
Please consider reading this email on-screen rather than printing.
Should situation unavoidable, use recycled-paper. Plant More Trees.

[...]

Bro Azmi,

Sadly quite possibly only the MDeC/MSC people know what they want. But
talking to the agencies, IT for them is just an XP PC connected to the
Internet. Sadly, all they do is to treat the computer little more than
a glorified typewriter.

I am forever grateful to the nice and lovely folks across the road
(i.e. MDeC/MSC) in helping OSS grow.

Eric

2009/6/25 azmi salim <[hidden email]>:

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

So, we the community to give the DDOS, open to change that particular said.

Thanks.

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

Apa maksud bro Aziman?

Eric

2009/6/25 aziman noor <[hidden email]>:

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

Heheh, tu sebab saya tak suka tulis English, sebab bahasa Inggeris saya tinggi sangat.
Baik saya tulis dalam BM.

Apa yg sy maksudkan;

kita sebagai komuniti, sekarng ni kita dalam OSDC.my; kita lah yang boleh terjemahkan atau buat penjelasan pasal IP nih, dan kita boleh jadi sebagai pusat wiki untuk org yg tak faham.

Itulah yang saya harap sebenarnya dari OSDC.my, memberi panduan kepada ahli untuk membuat sesuatu 'contribute' kepada komuniti dengan halatuju yang betul dan tidak mensia-siakan.

Contoh, kalo MyMeeting 2.0 telah disambung develop oleh saya, sy telah banyak pertambahan modul dan juga penambaikan atau pemurnian. Jadi macamana saya nak buat selepas tuh... adakah saya boleh patternkan atas nama saya, dan development paling asas yg saya buat saya 'release to public'. Atau... macamana kah...

So, itu yg sy maksudkan... kita sebagai komuniti yg boleh tentukan TAC atau Licence To Share atau GNU-GPL.

Thanks.
-aN-

> [...]

> dan development paling asas yg saya buat saya 'release to public'. Atau...

your own code copyright is owned by you .. the original code copyright
is owned by the original developers - you have no rights to change the
license term of the original code .. in term of software patent .. its
a BadThing(TM) and should NOT be done, the only acceptable patent
filing is for defensive purpose, until the world decided to ban
software patents totally ..

2009/6/25 Izhar Firdaus <[hidden email]>:

> [...]

in term whether you need to release your modification or not, it
depends on the license of the original code .. if the license of the
original code states that you must release your software to public, so
you must do so .. but if the license says otherwise, you can closed it
... it all depends on the license of the original code ..

and like i said in my previous mail , you does not own the copyright
the original code, therefore you don't have the rights to change the
license term of the original code .. (changing license requires
copyright ownership) .. so, whatever the original license tell you to
do .. you are bonded to follow the license requirement, if not, the
copyright owner of the original code have all the rights to sue you
for not following the license ..

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

Hi bro,

Saya pun rasa malu atas kelemahan saya menulis dalam bahasa
kebangsaan. Mungkin saya dah biasa membaca dan menulis dlm Bahasa
Inggeris.

Sebab itulah saya lebih selesa menulis dlm BI; ini juga dapat
mengurangkan salah faham yg mungkin timbul akibat kekasaran bahasa.

Saya sokong menjadikan OSDCMY sebagai pusat rujukan dan pendidikan ttg
IP ni. Tapi sebelum itu, elok ahli2 kita sendiri dan terutamanya AJK
faham isu-isu perlesenan dan patent.

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

Abdul Aziz Mydin Salimuddin
Salam,

Tak kisah bahasa ape pun janji org ramai memahami apa yang ingin disampaikan,

aziz

ps: saya org baru klu ada salah silap tlg ajarkan :)

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

Harisfazillah Jamel-2

2009/6/25 Abdul Aziz Mydin Salimuddin <[hidden email]>:
> [...]
> disampaikan,
>
> aziz
>
> ps: saya org baru klu ada salah silap tlg ajarkan :)

Orang baru??? hehehe. Ni geng lama ni.... Siapa dalam geng gi buat
latihan makmal sekolah
tu geng lama hahaha....

[...]

oooo lagu tue kaaa mana ahaks, maksud saya org baru dlm osdc ehehehehe... :D

2009/6/25 Harisfazillah Jamel <[hidden email]>

> [...]

Groups "OSDC.my Mailing List" group.
To post to this group, send email to [hidden email]

A Johan
salam and good day all,

guys

do we have anybody dalam the legal profession yg specifically buat intellectual property within our group? kalau ada maybe we can arrange a short session to brief on IP and how it relates to software. the last update i have on software patent was when i was a student (>10 years ago lah). masa tu software patent was not widely accepted due to the nature of software being non tangible and it was not acceptable to patent algorithms at that point in time. kalau tak ada then i am sure mdec can assist us here.

so kalau ada maybe he/she can spare us some time untuk have a classroom session on software ip, copy right. also maybe somebody from the community can explain about the different oss licensing structure e.g. GPL, LGPL, Apache.

aku remember there was a slide by one of the speakers kat osconf that explains the different licensing scheme used by oss. it was it a nice and easy to understand tabular format.

thanks

AJ

> [...]

> ps: saya org baru klu ada salah silap tlg ajarkan :)

Orang baru??? hehehe. Ni geng lama ni.... Siapa dalam geng gi buat

Laurence J. Peter  - "If two wrongs don't make a right, try three."

[...]

Oleh kerana MOSTI baru dilantik untuk menguruskan Harta Intelek, mesti diorang pun memerlukan komuniti yang macam kita ni menyokong, dan mana tahu OSDC.my di 'appointed' sebagai pusat rujukan untuk IP.

nota : itu pun jika OSDC.my betul- betul ada pakar untuk hal harta intelek ni, terutamanya 'software pattern'.

Update News for Contender Asia@Malaysia
Follow http://twitter.com/wmcmalaysia