[osdcmy] Draf : pertandingan Mobile Apps Gunakan Phonegap Atau Apache Cordova

[osdcmy] Draf : pertandingan Mobile Apps Gunakan Phonegap Atau Apache Cordova

Harisfazillah Jamel-2
Salam sejahtera

Saya perlu sediakan kertas kerja untuk pertandingan pembinaan Mobile Apps, yang peserta boleh membina atas semua jenis OS smartphone sama ada Android, Windows Phone, IOS dan new OS mobile in town Firefox OS dan Ubuntu Phone.

Syarat wajib adalah penggunaan framework Apache Cordova aka Phonegap. My questions :-

1) Saya agar keliru OSS license between Apache Cordova dan Phonegap. Sama tapi macam tak serupa. Saya bukan dalam area mobile sebelum ni, jadi sejarah ianya agar mengelirukan.

http://en.wikipedia.org/wiki/PhoneGap

2) Ramai ke developers gunakan phone gap aka Apache Cordova dalam komuniti OSS kita?

3) Ada alternatif lain?

Terima kasih.

Harisfazillah Jamel aka LinuxMalaysia.

--

---

MOSC2013 Update With Email @ MailChimp
http://eepurl.com/lBBbj

Malaysia Open Source Conference 2013 (MOSC2013)
http://portal.mosc.my/

LinuxMalaysia Network
http://www.facebook.com/Bukan.Sekadar.Internet.Sahaja

OSDC.my Discussion Group In Facebook
http://www.facebook.com/groups/osdcmalaysia/

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

---
Anda menerima mesej ini kerana anda melanggan kumpulan "OSDC.my Mailing List" Google Kumpulan.
Untuk menyahlanggan kumpulan ini dan berhenti menerima e-mel dari kumpulan, hantarkan e-mel ke [hidden email].
Untuk mendapatkan pilihan lanjut, lawati https://groups.google.com/groups/opt_out.

Re: [osdcmy] Draf : pertandingan Mobile Apps Gunakan Phonegap Atau Apache Cordova

Sumardi Shukor
Salam.

1) Apache Cordova ialah engine utk PhoneGap. Mcm WebKit engine kepada Chrome & Safari. PhoneGap sebelum ni dibangunkan oleh Nitobi. Selepas Nitobi dibeli oleh Adobe, jadi PhoneGap disumbangkan kepada ASF.  Tetapi memandangkan nama PhoneGap tu dibeli oleh Adobe, jadi mereka jenamakan semula kepada "Callback" dan kemudiannya kepada "Cordova". http://cordova.apache.org

Phone is still free and openly licensed. Bagi yang ingin membangunkan cross platform mobile apps, masih boleh gunakan PhoneGap. Tetapi kepada open source developers yang ingin contribute kepada codebase, add tests, fix bugs dll, boleh tgk Apache Cordova.

3) Selain daripada PhoneGap, open source framework/sdk yg lain:-
i)   http://www.appcelerator.com/platform/titanium-platform/ - Appcelerator Titanium (Apache Public License (version 2))
ii)  http://propertycross.com/ - PropertyCross (MIT License)
iii) http://www.cocos2d-iphone.org/ - Cocos2D (MIT License)
iv) http://www.mosync.com/ - MoSync (GPL2/AGPL3)

Terima kasih.

Sumardi Shukor

On Saturday, July 13, 2013 at 6:42 AM, Harisfazillah Jamel wrote:

[...]

penjelasan yang jelas dan ini membolehkan kertas kerja mencadangkan semula platform framework OSS boleh digunakan asalkan Mobile Apps yang dibangunkan dapat dibina semula dengan mudah ke semua Platform Mobile OS.

Satu lagi cadangan yang bentuk framework adalah http://haxe.org/

Terima Kasih

Harisfazillah Jamel

[...]

Malaysia Open Source Conference 2013 (MOSCMY)
MOSC2013 http://www.mosc.my/
---
Anda menerima mesej ini kerana anda melanggan kumpulan "OSDC.my Mailing List" Google Kumpulan.
Untuk menyahlanggan kumpulan ini dan berhenti menerima e-mel dari kumpulan, hantarkan e-mel ke [hidden email].
Untuk mengirim kepada kumpulan ini, hantarkan e-mel kepada [hidden email].
Lawati kumpulan ini di http://groups.google.com/group/osdcmy-list.
Untuk melihat perbincangan ini di web, lawati https://groups.google.com/d/msgid/osdcmy-list/CAAOQdMXpVz%3DqdMzn4T6Ni5RRo_mbd3-ECPJaPrauZMK33KztgA%40mail.gmail.com.
Untuk mendapatkan pilihan lanjut, lawati https://groups.google.com/groups/opt_out.