[osdcmy] Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

12

[osdcmy] Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

red1
Saudara/i warga perisian bebas,
Projek komuniti ADempiere kini ada peluang bagi pelajar tempatan
menjejaki cara hidup bebas berdikari dengan kepakaran pelbagai ilmu
perisian bebas seperti Fitnesse, Java, Junit, OSGi, Ext JSP, PostgreSQL
dan HTML5 dengan melibatkan diri dalam satu projek yang berpengkalan di
negara Jerman. Seorang aprentis dari sana akan berada di Malaysia dari
bulan Ogos selama 6 bulan. Beliau adalah maskot projek - seperti
terpapar dalam laman www.adempiere.org dan www.red1.org

Beliau akan berkongsi tugas projek dengan 2 aprentis terpilih dari
Malaysia, dan bagi aprentis tempatan yang berjaya juga akan berpeluang
ke luar negara samada Eropah atau Latin Amerika bergantung pada
persediaan yang sering ujud dikalangan komuniti luas ADempiere.
Pendedahan projek dan aprentis dari Jerman akan memangkinkan daya
pencapaian dengan lebih laju dari biasa serta bergiat secara global.

Sesiapa yang berminat hendaklah mengemukakan maklumat diri yang
menyakinkan kami tentang kesungguhan dirinya. Tiada apa elaun akan
diberikan dalam tempoh 3 bulan pertama. Bonus projek akan ditawarkan
sekiranya berjaya menguasai tunjuk ajar yang diberi dan menghasilkan
keperluan projek.

Rekod bio-data anda juga akan dinaik-taraf dengan pengkitirafan oleh
syarikat dari Jerman serta beberapa negara luar yang lain nanti mengikut
penerimaan sumbangan perisian bebas masing-masing. Ini akan juga
membantu indeks negara memanjat tangga sebagai pembangun perisian bebas
yang asli dan bertaraf dunia.

Kelulusan minima: SPM - Inggeris dan Matematik Tambahan - A+ atau A1

Sila tujukan permohonan kepada emel saya di atas sebelum 15hb June, 2012.

Redhuan D. Oon
Pengasas Projek ADempiere

OSDC.my Discussion Group In Facebook
http://www.facebook.com/groups/osdcmalaysia/

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

Re: [osdcmy] Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

farrell kaiser
Saya masih lagi belajar, boleh saya join..? macam mana nak join...

[...]

Ahmed Noor Kader Mustajir Md Eusoff
mohon share di fb, boleh boss?

--
Ahmed Noor Kader Mustajir Md Eusoff
http://mustajir.org

[...]

ANK: Ya, boleh. ada juga kat FB saya:  /red1org
MII: Saya pun tak lepas piawaian dunia. Saya pakai kepala otak fikir cara lain.

On 6/8/12 2:01 PM, Ahmed Noor Kader Mustajir Md Eusoff wrote:
[...]

Muhd Syazwan Md Khusaini
saya mampu jadi sysadmin je sekarang..hihi..good luck siapa yang mencuba nasib! :D

2012/6/8 red1 <[hidden email]>
[...]

Muhd Syazwan @ jipang_menjerit

http://about.me/syazwan/bio

http://blog.ubuntuseekers.com
http://blog.syazwan.co.cc

One Online Radio :: Radio yang Suka Bercakap

[...]

Soire Meira
Alamak... Bahas ingerris fail der... boleh try ka :P

2012/6/8 red1 <[hidden email]>
[...]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[hidden email]
GPG KeyID: DBDA3074
GPG Fingerprint: 3CCE D281 C894 4FB0 3D22 2141 75C6 E41F DBDA 3074

Soire Meira 2008 - 2011
EascobaNET, Inc 2006 - 2010
Ch0kL@Thack 2002
PaleoY2K 1998 - 2000

http://www.sabily.my
http://www.sabily-my.tk

Developer:
Sabily NetBook Remix 10.10 Al-Quds
Sabily Zakat Calc 0.3.5-2 Stable (Debian/Ubuntu)
Asmawi Office 0.1 Alpha (Webase Presentiton)
Soire TV & Radio (Windows Only - continue version on Linux)
BrutuSamaDia (Remote Desktop Penetration Testing)
Mauiware.AYU.0.6 (Virus Cleanner & Get Back Hidden Files)

Malicious of Dark Knight - "Hack To Learn, Don't Learn To Hack"

[...]

Nanti Cik Jerman itu ada kat sini selepas bulan puasa, bolehlah organise satu temubual dengannya. Saya percaya dia minat juga dengar bahasa Melayu dipertuturkan.
Semasa saya di Latin Amerika, hampir semua orang di sana tidak fasih atau tidak langsung berbahasa Inggeris. Di Colombia dan Ecuador berbahasa Sepanyol.  Di Brazil mereka berbahasa Portugal. Hidup juga saya sana saya hampir dua bulan.
Semasa di Paris, sama juga. Tapi saya tahu juga sikit-sikit bahasa Perancis. Di Jerman saya belajar sikit-sikit sehingga Austria masih mereka tahu Jerman. Sampai Czech mereka langsung tak tahu Jerman kerana bahasa Czech lain bunyi semua. Tetapi hidup juga saya 3 hari sana.
Nanti juga saya rancang pergi ke Jepun. Sana lama mereka enggan jemput saya kerana langsung tak tahu Inggeris. Apa rahsia saya? Senang je:
GoogleTranslator
So you see, in FOSS we get power for freedom. So who or what can stop you?

2012/6/8 red1 <[hidden email]>
[...]

Tajul Azhar
Bro Red1, possible ke ada slot untuk kakitangan ICT di dalam kerajaan Malaysia?

Awek tu nak datang ke rasa?

2012/6/8 red1 <[hidden email]>
[...]

تاﺟﻮﻝ أزﺣﺮ بـﻴـن ﻣﺤﻤﺪ تاﺟﻮﻝ أﺭﻳﻔﻴﻦ
http://www.facebook.com/tajul.azhar
http://sixthselamat.blogspot.com
FreeBeastie, Free and Freedom

OSDC.my Discussion Group In Facebook
http://www.facebook.com/groups/osdcmalaysia/

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

[osdcmy] Re: Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

[HM]
Pelajar tempatan? Means utk student shj? Those who currently employed
tak boleh apply??

(tapi, still tak lepas merit Math & English tu)

On Jun 12, 2:13 pm, Muhd Syazwan Md Khusaini

> [...]

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

Re: [osdcmy] Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

Can be arranged. Please write to me directly with a simple intro email
from the intending Govt agency then I wll correspond with the party
concerned from there.
Such conversations can be important to go over issues to sustain a
global project that can safeguard our own national interests.

On 6/12/12 2:15 PM, Tajul Azhar wrote:
> Bro Red1, possible ke ada slot untuk kakitangan ICT di dalam kerajaan
> [...]

Re: [osdcmy] Re: Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

red1
Cik Jerman itu pun pakar matematik kerana dia mengajar pelajar di
Universiti subjek tu. Dia pun nak tunjuk koding padahal saya suruh jangan.
Macamana nak sifu anjurkan bergu dengan dia jika kalah nanti? Malu lah
sifu. hehe..

Anyway i tahu asking for Double A1 is really tak lojik. Jika lu olang
dah teror macam tu, takkan lah nak keje aprentis FOSS, betul tak? Mesti
Petronas dah angkat hantar ntah mana dah. But then who knows, some of
you got some kinda passion and wana kick big ass kerana ERP boleh ganti
SAP yang Petronas tengah pakai tu - ratusan million USD lah tu. :)

On 6/12/12 2:30 PM, [HM] wrote:

> [...]

MOSC2012 http://portal.mosc.my/

Re: [osdcmy] Re: Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

Raja Iskandar Shah
why tak logic ? saya passed both on merit. gcse a-level special paper pun boleh dapat distinction. dan tak semesti yg dapat A1 atau grad top 50 university lebih bijak dari org yg lebih berusaha dan lebih berpengalaman. dan tak semestinya yg lebih berpengalaman lebih baik dari freshie ;-) yang penting semangat kental untuk usaha sampai jaya.

saya sampai sekarang masih belajar dari semua orang tak kira yg lebih senior ataupun yg junior.

<[hidden email]>  wrote:

[...]

"Belajar adalah mengajar" ~ Saidina Ali
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

Re: [osdcmy] Re: Ingin Menjadi Pembangun Perisian Bebas diiktiraf Jerman?

Raja Iskandar Shah
Mengajar adalah teknik terbaik untuk belajar ;-)

Sebab itu red1 boleh jadi terbaik sebab dia penuh dgn tutorial dan tak segan bila org komen.

2012/6/12 Tajul Azhar bin Mohd Tajul Ariffin <[hidden email]>
[...]

Hmm, saya pernah ambik Syazwan jadi fotografer upahan ke Bangkok 3 tahun lepas. Mungkin sekarang dia makin hebat..
Jika ante mahu buat fotoshoot dengan Cik Jerman ok jugak. Gambar-gambar suasana hijau kampung Johor kat FB ante tu mesti menarik hati dia. Tolong tunjuk dia cara pergi kat Spore sekali pasal rakan lelaki aprentis Jerman seorang lagi pun ada kat sana.
Ante bantu 1 minggu berikan interaksi pertukaran budaya Johor-Bavaria? Handle sendiri seorang diri tau? Saya mungkin kat Brazil bulan puasa. Jangan bimbang, saya sudah bagi tau cik tu kene ikut puasa ambik pengalaman cara hidup orang Melayu sini.

Sebenarnya salah satu rancangan jangka masa panjang kami adalah untuk menghasilkan sebuah buku bahasa Jerman mengenai 'Crossing Borders with FLOSS'.

2012/6/8 red1 <[hidden email]>
[...]

Mohd Fadzil Md Arap
Good Luck to this project.

I bet would be a good one. InsyALLAH :)