[osdcmy] Makluman Inisiatif Sumber Terbuka SK Sena, Kangar, Perlis

[osdcmy] Makluman Inisiatif Sumber Terbuka SK Sena, Kangar, Perlis

fer1035
Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Pengumuman aktiviti inisiatif Sumber Terbuka daripada Sekolah
Kebangsaan Sena, Kangar, Perlis.

Sekolah Kebangsaan Sena bersama Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
dan Jabatan Pelajaran Perlis telah menganjurkan Pertandingan
OpenOffice.org Perlis 2011 pada 24 September lalu. Berita dan gambar-
gambar pertandingan ada di
http://www.sksena.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=430:pertandingan-openofficeorg-perlis-2011&catid=58:sena-cyquest&Itemid=161
untuk rujukan.

Pertandingan seterusnya akan diadakan untuk Sekolah Kluster
Kecemerlangan (SKK) dan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) zon utara
(Perlis, Kedah, Pulau Pinang). Tarikh tentatifnya ialah pada 22
Oktober 2011.

UniMAP dan SK Sena juga sedang merancang untuk menganjurkan Perlis
Open Source Exhibition dalam bentuk seminar + pameran. Kami amat
berminat untuk melibatkan OSDC.my dalam program tersebut. Sebarang
input amat dialu-alukan.

Terima kasih.

AHMAD FERDAUS BIN ABD RAZAK
Sekolah Kebangsaan Sena
01000 Kangar
Perlis
www.sksena.edu.my

OSDC.my Discussion Group In Facebook
http://www.facebook.com/groups/osdcmalaysia/

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

Re: [osdcmy] Makluman Inisiatif Sumber Terbuka SK Sena, Kangar, Perlis

Tajul Azhar bin Mohd Tajul Ariffin-2
Tuan,

Kementerian Pelajaran Malaysia akan mengadakan Program Hari Sumber Terbuka di Putrajaya dan adakah ruang dan peluang pihak tuan, ataupun pihak Jabatan Pelajaran Negeri Perlis, ataupun perwakilan dari Perlis di peringkat Sekolah dapat bersama kami di Putrajaya nanti?

Acara tersebut akan dianjurkan bulan ini, tak silap saya. Kalau pihak tuan dapat datang, dalam memberikan input, ia adalah baik.

Sekian

--
Komuniti Sabily Malaysia

[...]

Kami amat menghargai setiap peluang yang diberikan untuk berkongsi dan bertukar-tukar maklumat, khususnya dalam pelaksanaan inisiatif ICT dan Sumber Terbuka. Tambahan pula, bagi saya, tahun ini pihak sekolah telah menjalankan lebih banyak inisiatif Sumber Terbuka berbanding tahun-tahun sebelum ini. Ini termasuklah:-

1. Pertandingan OpenOffice.org Perlis 2011 - Kerjasama dengan UniMAP dan JPN Perlis
2. Pertandingan OpenOffice.org Sekolah Kecemerlangan Zon Utara 2011 (Dirancang) - Kerjasama dengan UniMAP dan BPSBPSK, KPM
3. Penyertaan dalam pensijilan International Grades, Open Technologies (INGOTs) Modul Bronze - Kerjasama dengan UPSI
4. Penyertaan dalam Tux Paint Kids Summer Drawing Contest 2011 anjuran WorldLabel.com, NY, USA - Salah satu penyertaan SK Sena memenangi hadiah saguhati

Dan seperti yang kami selalu tekankan, semua penghasilan bahan audiovisual (berita, drama, montaj, temubual) murid-murid kami dalam MEDIASENA diproses sepenuhnya menggunakan Perisian Sumber Terbuka (Kdenlive, GIMP, Ardour). Maklumat lanjut di http://www.sksena.edu.my/index.php?option=com_hwdvideoshare&Itemid=258.

SK Sena memang pernah menjadi peserta pameran dalam Hari Sumber Terbuka KPM 2010 di Kompleks E, Putrajaya dan MyGOSSCON 2010 di PICC. Kalau tuan dapat maklumkan dengan lebih detail, input/penyertaan bagaimana yang tuan inginkan daripada SK Sena untuk Hari Sumber Terbuka 2011, saya dapat maklumkan kepada pihak atasan untuk tindakan segera.

Kalau ada surat jemputan daripada penganjur lebih baik lagi, senang sikit untuk guru/murid yang terlibat untuk hadir, dan untuk pengurusan ICT SK Sena menguruskan keperluan-keperluan seperti penginapan, pengangkutan dan sebagainya. Basically, sebagai punca kuasa untuk bertindak.

Terima kasih.

Ferdaus
SK Sena

2011/10/1 Tajul Azhar <[hidden email]>
[...]

Harisfazillah Jamel-2
Tajul

Pada siapa kami boleh berhubung untuk Hari OSS KPM?

On Sun, Oct 2, 2011 at 8:37 AM, fer1035 <[hidden email]> wrote:
[...]

Malaysia Open Source Software Conference 2011
MOSC2011 http://www.mosc.my/

Malaysia Open Source Conference 2012 (MOSC2012)
http://portal.mosc.my/

LinuxMalaysia Network
http://www.facebook.com/Bukan.Sekadar.Internet.Sahaja

Harisfazillah Jamel

[...]

Sorry, for late reply.

Baru tadi Bahagian saya ada berbincang berkenaan OSS Day KPM ni, nampaknya ada persiapan agak terburu-buru dan sebenarnya OSS Day KPM berlangsung di Terengganu, dan terpaksa dibatalkan dan di bawa ke Putrajaya semula.

Acara tahun ni, saya rasa tidak terlalu besar, di mana tahun lepas kita ada buat acara pertandingan di sana yang selia oleh pensyarah-pensyarah kami dari Kolej Matrikulasi.

Walaubagaimanapun, akan berlangsung juga secara sederhana dan seadanya-adanya, jika tidak, MyGOSSCONF juga terpaksa dianjakkan kerana ada acara di sini yang kemuncaknya akan berlaku jua di MyGossConf.

Tarikh : 4 November 2011
Masa : 7.45 pagi
Tempat : Auditorium Parcel E, Putrajaya

Acara ini akan dirasmikan oleh KSU KPM dan tentatif acara seperti di dalam lampiran. Dokumen tersebut boleh digunakan sebagai rujukan, dan mungkin ada perubahan nanti.

Kepada En Ferdaus, saya tak pasti cemana boleh diselitkan inisiatif dari pihak tuan, sebab saya hanya jawatankuasa kecil sahaja, dan pada mulanya saya ingatkan event ini besar, tapi sebenarnya agak kecil berbanding dulu. Tapi saya akan cuba tanya, jika tidak, mungkin boleh masuk di bawah OSDC, jika boleh.

Kepada En Haris, saya ada beberapa contact person yang boleh saya bekalkan dan pada masa yang sama, seperti tahun lepas, saya akan cuba bantu komuniti untuk mendapat tempat dalam acara tersebut, yang saya rasakan amat penting dilibatkan komuniti, jika kita nak berjaya dalam inisiatif ini. Saya rasa, OSDC boleh bawah semua komuniti yang ada di bawah satu bumbung, dan saya akan cuba tanya if possible.

Berikut adalah senarai contact person :

            a.      Pn. Maheran bt Abdul Rahman

                     Tel : 03-88843511, Emel : [hidden email]

            b.      Pn. Mazlina bt Zammani

                     Tel : 03-88843573, Emel : [hidden email]

            c.      Cik Nilam bt Mohamad

                     Tel : 88843590, Emel : [hidden email]

p.S : Puan Maheran tu, En Khairul Izzat kenal sangat.

Sekian

2011/10/2 Harisfazillah Jamel <[hidden email]>
[...]

Assalamualaikum,

Kecil ke besar ke yang penting kita perlu meriahkan suasana.

Fazli,

We still have the Goodies?

Ejat,

Are you going to be their?

Give me by end of the week to get feedback from others. Its office hour time so its may take us some time.

IMPORTANT

We need to make an impact this time around. A tender has been release for deliver of PCs to schools and we need to make sure MOE still interest in OSS and dual booting it and we need to come out with somethings.

Thank you.

On Mon, Oct 3, 2011 at 11:53 PM, Tajul Azhar <[hidden email]> wrote:
[...]

Mohd Fazli Azran Abd Malek
Bro,

Masih ada lagi cukup rasanya untuk KPM OSS Day tersebut. Penutup tirai kalau MyGoscon2011 masih samar2 bagaikan burung camar berterbangan dilautan luas tanpa arah dan tujuan.

Kalau ada juga tahun nie kita kene apply awal takut last minit takut tak sempat sampai. Kene follow up dengan geng2 OSCC. Jangan follow up ngan MAMPU nanti banyak birokrasinya. Lebih banyak persoalan dari jawapannya nanti. :)

Sent by my BlackCerry® Smartphone Powered by Wireless DIGImon

Malaysia Open Source Conference 2012
MOSC2012 http://portal.mosc.my/

Re: [osdcmy] Makluman Inisiatif Sumber Terbuka SK Sena, Kangar, Perlis

Mohd Hidzuan Zainul Hashim
Burung camar bahasa moden kan .. Bahasa kampung adalah bangau .. Mana mungkin bangau terbang di lautan .. Dia cepat penat ..

Bangau terbang di sawah padi ajer tuan .
Ahakss

Betulkan kesilapan daku jika tersalah.

Regards,
e1

Sent from GreenBerry®Mobile

From: "Mohd Fazli Azran" <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 00:22:03 +0000
To: osdcmy-list<[hidden email]>
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

[...]

E1,

Can you attend? Kita sama-sama minta cuti.

From: "Mohd Fazli Azran" <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 00:22:03 +0000
To: osdcmy-list<[hidden email]>
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

[...]

Perlukah saya wahai sifu .. Saya bukan pendeta .. Ahakss ..

Cuti tahun dah habis .. Nampak gaya beli MC lah gamaknya .. Muahahahaha

From: "Mohd Fazli Azran" <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 00:22:03 +0000
To: osdcmy-list<[hidden email]>
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

[...]

Untuk E1

http://ms.wikipedia.org/wiki/Burung_Camar

From: "Mohd Fazli Azran" <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 00:22:03 +0000
To: osdcmy-list<[hidden email]>
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

[...]

Burung camar? Bangau?

Aku suka buruh Twitter. kakaka

By the way, OSDC.my punya team boleh present something tak masa OSS Day KPM tu. Sudah sampai kita keluar dari kepompong dan ceritakan kewujudan kita.

Ade beran?

p.s : Harap-harap boleh dapat slot..

From: "Mohd Fazli Azran" <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 00:22:03 +0000
To: osdcmy-list<[hidden email]>
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

[...]

ApOgEE
Hahaha... dah jadi cerita burung la pulak....

E1,

"Camar Laut burung berbakti... di angkasa bawa berita..."

Sedutan lagu Regimen Semboyan Diraja tu. Burung camar ni spesis burung merpati. Camar laut tu yg diorang guna utk hantar mesej ikat kat kaki tu.

From: "Mohd Fazli Azran" <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 00:22:03 +0000
To: osdcmy-list<[hidden email]>
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

From: Harisfazillah Jamel <[hidden email]>
Date: Tue, 4 Oct 2011 08:04:25 +0800
ReplyTo: [hidden email]
Cc: Khairul Aizat Kamarudzzaman<[hidden email]>; Mohd Fazli Azran<[hidden email]>

[...]

                     Tel : <a href="tel:03-88843511" value="+60388843511" target="_blank">03-88843511, Emel : [hidden email]

            b.      Pn. Mazlina bt Zammani

                     Tel : <a href="tel:03-88843573" value="+60388843573" target="_blank">03-88843573, Emel : [hidden email]

            c.      Cik Nilam bt Mohamad

                     Tel : <a href="tel:88843590" value="+6088843590" target="_blank">88843590, Emel : [hidden email]

[...]

Best Wishes,

M. Fauzilkamil Zainuddin
ApOgEE a.k.a JeRuNgKuN